بررسی تأثیر انتخاب طبیعی و پیشرفت های پزشکی بر دیابت نوع1

 6 مه  2016- به گزارش محققان دانشگاه آدلاید، افزایش جهانی مبتلایان به دیابت نوع 1 بطور مستقیم با پیشرفت های پزشکی درمراقبت از بیماران که به افزایش طول عمر آنها کمک کرده است، مرتبط می باشد.

این گروه از محققان که سرپرستی آنها را دکتر Wenpeng You  بعهده  داشت، همچنین اعلام  کردند که زمینه های ژنتیکی دیابت نوع 1 باعث  شده است احتمال انتقال آن به نسل بعد افزایش یابد.

محققان از معیاری بنام شاخص وضعیت بیولوژیکی، برای یافتن نرخ افزایش ابتلا به دیابت نوع 1 در جهان که بطور مستقیم با افزایش امید به زندگی  بویژه در کشورهای غربی ارتباط دارد، استفاده کردند.

دکتر youتوضیح می دهد که تا اوایل قرن 20، افراد مبتلا به دیابت نوع 1، معمولاً در طول نوجوانی یا اوایل دهه ی بیست زندگی خود می مردند، درنتیجه فرصت محدودی را برای انتقال اطلاعات ژنتیکی خود به نسل های بعد داشتند، این پدیده بعنوان انتخاب طبیعی شناخته می شود.

 به دلیل بهبود پزشکی مدرن و افزایش امید به زندگی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 تا حدود  69 سالگی، پدیده ی انتخاب طبیعی در میان این جمعیت کاهش یافته است و در عوض ماده ی ژنتیکی حامل دیابت نوع 1 با  سرعت بیشتری درجمعیت جهان گسترش یافته است.

شیوع جهانی دیابت نوع 1 در مناطق مختلف جهان یکسان نیست، همه ی کشورها به مراقبت های بهداشتی خوب یا انسولین مجانی دسترسی ندارند، در تعدادی از کشورهای فقیر مانند کشورهای آفریقایی، امید به زندگی درافراد مبتلا به دیابت نوع 1 بسیار پایین از کشورهای غربی است.

دکتر you  می گوید: این موضوع به معنای افزایش مرگ زود رس برای این افراد و کاهش فرصت برای تولید فرزندانی است که حامل ژنهای آنها به نسل های بعدی می باشند. یافته های این تحقیق درمجله ی BMJ  منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/may/study-investigates-how-natural-selection-and-medical-advances-affect-type-1-diabetes-rates-97995581.html